یکی از موضوعات سال‌های اخیر مورد علاقه  سازمان‌ها و مورد مناقشه افراد مختلف مدیریت فرآیندهای کسب و کار بوده و می‌باشد. ساعات طولانی بحث بین نرم‌افزاری‌ها و صنایعی‌ها و مدیریتی‌ها بحث بین مفهوم و نحوه اجرای فرآیند، فرآیند کسب و کار، مدیریت فرآیند و ارتباط بین فرآیندهای کسب و کار و سیستم‌های اطلاعاتی و نرم‌افزارها در جریان است و این اواخر هم بحث سرویس‌گرایی به این بحث‌های طولانی افزوده شده است.  حکایتی است، همچون حکایت اختلاف در مورد چگونگی و شکل پیل مولانا. شاید این موضوع بیشتر از طرف نگاه توسعه‌دهندگان نرم‌افزار و کسب و کار ناشی می‌شود که سبب می‌شود تا اندازه فرآیندها مدنظر متفاوت بوده و در واقع استفاده‌های متفاوتی از فرآیند مد نظر آنها باشد.

پیل مولانابرگرفته از: www.simoncamilleri.com

کتاب «Business Process Management: Concepts, Languages, Architectures» نوشته Mathias Weske از جمله کتاب‌های واقع‌گرایانه در مورد فرآیندهای کسب و کار است که فرآیندها از بالاترین سطح سازمان به پایین‌ترین سطح توسعه نرم‌افزار را مد نظر قرار داده است و نحوه ارتباط آنها را بیان نموده است. همچنین جایگاه سرویس را در این میان بیان نموده است. هرچند این کتاب در مورد سرویس‌گرایی نبوده و سعی نکرده است که وارد مبحث سرویس‌گرایی شود، اما به‌صورت اجرایی، بحث سرویس را در حوزه فرآیندهای کسب و کار مطرح نموده است.

این کتاب به انگلیسی می‌باشد و فصل‌های این کتاب به‌شرح زیر است:

  • اصول
    • معرفی
    • تکامل معماری‌های سیستم‌های اطلاعاتی
  • مدل‌سازی فرآیندهای کسب و کار
    • اصول مدلسازی فرآیندهای کسب وکار
    • هماهنگی فرآیندها
    • هم‌نوایی فرآیندها
    • خصوصیات فرآیندهای کسب و کار
  • معماری‌ها و متدولوژی‌ها
    • معماری‌های مدیریت فرآیندهای کسب و کار
    • متدولوژی فرآیندهای کسب و کار

این کتاب را می‌توانید از اینجا دانلود کنید. امیدوارم این کتاب سبب هم‌افزایی دانش شما شود.