یکی از موضوعات سالهای اخیر مورد علاقه سازمانها و مورد مناقشه افراد مختلف مدیریت فرآیندهای کسب و کار بوده و میباشد. ساعات طولانی بحث بین نرمافزاریها و صنایعیها و مدیریتیها بحث بین مفهوم و نحوه اجرای فرآیند، فرآیند کسب و کار، مدیریت فرآیند و ارتباط بین فرآیندهای کسب و کار و سیستمهای اطلاعاتی و نرمافزارها در جریان است و این اواخر هم بحث سرویسگرایی به این بحثهای طولانی افزوده شده است. حکایتی است، همچون حکایت اختلاف در مورد چگونگی و شکل پیل مولانا. شاید این موضوع بیشتر از طرف نگاه توسعهدهندگان نرمافزار و کسب و کار ناشی میشود که سبب میشود تا اندازه فرآیندها مدنظر متفاوت بوده و در واقع استفادههای متفاوتی از فرآیند مد نظر آنها باشد.
برگرفته از: www.simoncamilleri.com
کتاب «Business Process Management: Concepts, Languages, Architectures» نوشته Mathias Weske از جمله کتابهای واقعگرایانه در مورد فرآیندهای کسب و کار است که فرآیندها از بالاترین سطح سازمان به پایینترین سطح توسعه نرمافزار را مد نظر قرار داده است و نحوه ارتباط آنها را بیان نموده است. همچنین جایگاه سرویس را در این میان بیان نموده است. هرچند این کتاب در مورد سرویسگرایی نبوده و سعی نکرده است که وارد مبحث سرویسگرایی شود، اما بهصورت اجرایی، بحث سرویس را در حوزه فرآیندهای کسب و کار مطرح نموده است.
این کتاب به انگلیسی میباشد و فصلهای این کتاب بهشرح زیر است:
- اصول
- معرفی
- تکامل معماریهای سیستمهای اطلاعاتی
- مدلسازی فرآیندهای کسب و کار
- اصول مدلسازی فرآیندهای کسب وکار
- هماهنگی فرآیندها
- همنوایی فرآیندها
- خصوصیات فرآیندهای کسب و کار
- معماریها و متدولوژیها
- معماریهای مدیریت فرآیندهای کسب و کار
- متدولوژی فرآیندهای کسب و کار
این کتاب را میتوانید از اینجا دانلود کنید. امیدوارم این کتاب سبب همافزایی دانش شما شود.
با سلام
ترجمه کتاب مذکور توسط انتشارات دانشگاه امام صادق علیه السلام چاپ شده است
http://www.mjnazari.blog.ir مراجعه فرمایید