9780132942782_p0_v1_s260x420کتاب‌های متعدد و متنوعی در مورد معماری نرم‌افزار، چگونگی انجام آن و یا ارزیابی آن ارائه شده‌اند که هر یک از منظری به معماری نرم‌افزار نگاه می‌کنند. برخی تلاش می‌کنند تا معماری نرم‌افزار را بیشتر طراحی سطح بالا بنامند و متمرکز بر توزیع وظیفه‌مندی و ارتباط بین مولفه‌ها شوند، برخی بر دستیابی بر خصوصیات کیفی در معماری تاکید دارند، عده‌ای دیگر معماری نرم‌افزار را به‌عنوان یک معماری راه‌حل (Solution Architecture) قبول دارند و سعی می‌کنند معماری را در آن قالب تعریف کنند. اغلب این دیدگاه‌ها در واقع کارکردهای معماری نرم‌افزار هستند و به‌همین دلیل تنوع دارند.

یکی از پرطرفدارترین کتاب‌هایی که در زمینه معماری نرم‌افزار منتشر شده است و در حال حاضر ویرایش سوم آن چاپ شده است، کتاب «Software Architecture in Practice» می‌باشد که قبلا اسلایدهای آن را که مربوط به ویرایش دوم آن می‌باشد، در سایت قرار دادم (اینجا). شاید یکی از مهمترین علت‌های محبوبیت این کتاب وجود مثال‌های عملی توسط نویسندگان معمار آن است. Len Bass ،Paul Clements و Rick Kazman سه نویسنده کتاب قبلاً هم نشان داده بودند که اعتقاد بسیاری بر اجرایی بودن حرف‌هایشان در معماری دارند و در فصل‌های مختلف ویرایش دوم مثال‌های عملی و هرچند اغلب پیچیده را ارائه دادند، در ویرایش سوم بیشتر فصل‌های اجرایی را حذف نمودند و بر محتوای آن به‌صورت قابل قبولی افزودند. عمق مطالب خصوصاً برای خصوصیات کیفی و تشریح آنها عمیق‌تر شده و موضوعات جدیدی همچون معماری در پروژه‌های چابک و معماری ابری  نیز در این ویرایش  افزوده شده است.  خواندن این کتاب را به همه علاقه‌مندان به یادگیری معماری نرم‌افزار توصیه می‌کنم، هر چند این کتاب پرمحتوا از نظر مفهومی ساده نیست و نیازمند دانش اولیه خصوصاًٌ در زمینه مهندسی نرم‌افزار می‌باشد. نسخه زبان انگلیسی این کتاب را می‌توانید از اینجا دانلود کنید. امیدوارم این کتاب سبب هم‌افزایی بر دانش شما شود.